Raf De Canck

Raf woont sinds 1984 in Pellenberg en werd onmiddellijk actief in het socio-culturele verenigingsleven van het dorp. Zo was hij voorzitter van het Oudercomité van de Gemeentelijke Basisschool, stond hij mee aan de wieg van de toneelvereniging “Boven de Berg”, waar hij 18 keren mee op het podium stond, was hij 24 jaar bestuurslid – waarvan 19 jaar als voorzitter – van het Harmonieorkest “Willen is Kunnen” en was hij een actief meewerkend lid in meerdere parochiale en sociale verenigingen.

Politiek actief

Bij de gemeenteraadsverkiezing in 2012 heeft hij afstand gedaan van alle functies in de verenigingen om zich honderd procent te wijden aan zijn eerste liefde: de politiek. Hij werd op de N-VA-lijst verkozen tot gemeenteraadslid, werd lid van de politieraad, onbezoldigd afgevaardigde in meerdere intergemeentelijke  samenwerkingsverbanden (RIOBRA, CIPAL,VVOG, Ethias, Gemeentelijke Holding), is de penningmeester van de vzw AMW (de muziekschool) en voorzitter van het adviescomité van het Atelier voor Creatieve Expressie. In 2016 werd hij fractieleider en in februari 2017 voorzitter van de lokale N-VA afdeling.

Lijstduwer

Raf was bij de gemeenteraadsverkiezingen in oktober lijstduwer voor de N-VA. Hij zal er als nestor de jonge, enthousiaste en bekwame kandidaten een duw in de rug geven en al zijn ervaring en kennis ter beschikking stellen. Maar er is meer. Raf is een man van de actie, een geboren organisator, die niet gewoon is om langs de zijkant te blijven staan. Een typische N-VA’er : een denker, durver en doener. Tijdens deze legislatuur wil hij zich blijven inzetten voor de sociale cohesie binnen de Lubbeekse leefgemeenschap, voor meer veiligheid en verantwoorde inspraak, met oog voor realistische en betaalbare investeringen. “Ik wil werken aan een levendig Lubbeek, waar het aangenaam is om te wonen, te werken en te ontspannen.”

Roots

Raf groeide op in Zaventem, liep lagere school in Zaventem en in het Sint-Pieterscollege in Jette. In de Abdijschool van Dendermonde volgde hij  de Grieks-Latijnse Humaniora. Hij behaalde het diploma licentiaat in de politieke en sociale wetenschappen, Internationale betrekkingen en Ontwikkelingssamenwerking aan de K.U.L., waar hij voorzitter was van het Fakulteitenconvent tijdens de woelige jaren “Leuven Vlaams” (1966 -1967). Aan de Universiteit van Amsterdam behaalde hij een postgraduaat European Studies aan het Europa Instituut. Aan het Instituut voor Postuniversitair Onderwijs van de U.F.S.I.A in Antwerpen behaalde hij een postgraduaat Marketing.

Carrière

Hij startte zijn professionele loopbaan bij Belgavia, het huidige Aviapartners, op de luchthaven van Zaventem, waar hij als directielid verantwoordelijk was voor personeel en organisatie. Hij bouwde het bedrijf uit van een KMO met 17 personeelsleden tot het grootste dienstverlenende bedrijf op de luchthaven. In 1981 maakte hij een carrièreswitch door over te stappen naar Carpetland, het huidige Carpet-right. Hij was er manager personeel en ontwikkeling en realiseerde de expansie in België, Nederland, Frankrijk en Luxemburg. Na de participatie van Carpet-land in de firma Heytens Decor begon hij een nieuwe carrière bij de doe-het-zelf keten HUBO. Eerst als verkoopleider om te eindigen als Manager International Operations, waarbij hij het bedrijfsconcept implementeerde van Kazakhstan tot Cyprus. Nadat hij op pensioen ging, heeft hij nog enkele jaren de firma bijgestaan als consultant.

Afdelingsbestuur

Gemeenteraad