N-VA LUBBEEK - VERKIEZINGSPROGRAMMA 2019-2025

Inleiding

De N-VA heeft de verandering ingezet. De Verandering werkt. Een mooie Vlaamse landelijke gemeente als Lubbeek verdient een goedwerkend gemeentebestuur dat zorgt voor veiligheid en welvaart. De N-VA heeft bewezen deze bestuursverantwoordelijkheid aan te kunnen. We hebben het programma voor de volgende legislatuur opgehangen aan zes beleidsdomeinen die volgens de N-VA Lubbeek het best de bekommernissen van de Lubbekenaren weergeven.

De N-VA heeft gedurende de voorbije 6 jaar gezorgd voor een stabiel bestuur zonder politieke spelletjes, geruzie en gestook. Deze ingeslagen weg willen we verder zetten om de opgestarte en nieuwe projecten efficiënt uit te voeren:

• N-VA stelt algemeen belang boven partijbelangen of persoonlijke belangen
  • N-VA wil verder besturen met een sterke bestuursmeerderheid
  • N-VA wil coherente bevoegdheidspakketten voor de schepenen
  • N-VA behoudt de adviesraden als instrument voor burgerparticipatie
  • N-VA organiseert thema-gerichte contactmomenten met de burger

1. Efficiënte overheid

1.    Efficiënte Overheid

Efficiëntie staat voor ons centraal. Met de uitrol van het nieuw dienstverleningsconcept en de integratie van het OCMW in de gemeente zijn er reeds belangrijke stappen gezet. Door de schaalvergroting kan er efficiënter en kostenbesparend gewerkt worden. De lokale overheid moet zich concentreren op haar kerntaken.

Investeringsprojecten moeten op maat van Lubbeek zijn. Bij de start van de bestuursperiode zullen wij duidelijke prioriteiten en faseringen vastleggen in een meerjarenplan voor zowel wegen, fiets- en voetpaden als de andere infrastructuurwerken.

Uitgaven moeten voortdurend in vraag gesteld worden: er zal kostenbesparend, maar efficiënt gewerkt worden.

• Behoud van de kernbelastingen op het niveau van de voorbije zes jaar
  • Modern personeelsbeleid: juiste man/vrouw op de juiste plaats, flexibiliteit , actief absentiebeleid, loopbaanbegeleiding op maat
  • Bewaken van de neutraliteit binnen het gemeentepersoneel
  • Projectmatig werken over de diensten heen
  • Efficiënte gemeentelijke dienstverlening; o.m. de integratie van het OCMW binnen de gemeentelijke diensten aangrijpen om moderne beleidsprocedures in te voeren
  • Digitaal contact met de gemeentelijke diensten uitbouwen o.a. via nieuwe website
  • Bijkomende taken voor het lokale niveau opvangen door een flexibele organisatie
  • Het aankoop- en subsidiebeleid optimaliseren
  • De belangen van de Lubbekenaar verdedigen in de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

2. Veiligheid

2.    Veiligheid

Veiligheid is levenskwaliteit. De gemeente heeft de plicht de veiligheid van de inwoners te verzekeren. De N-VA vindt dat de politie zich moet kunnen concentreren op haar kerntaken: de efficiënte bestrijding van criminaliteit en overlast alsook de handhaving van de openbare orde en verkeersveiligheid. De politie moet ook zichtbaar en aanspreekbaar aanwezig zijn in de wijken. Maar veiligheid is meer dan alleen politie en justitie. Er is op alle vlakken en niveaus nood aan een doeltreffend preventiebeleid. Veiligheid is een collectieve verantwoordelijkheid.

• Inzetten op inbraakpreventie
  • Installeren van buurtinformatienetwerken (BIN’s)
  • Betere dienstverlening door de ingebruikname van het nieuwe politiekantoor
  • Versterken van de wijkwerking
  • Bijzondere aandacht voor een veilige schoolomgeving
  • Uitbreiden van het ANPR (automatische nummerplaat registratie)-plan over de politiezone, aangevuld met trajectcontrole
  • De belangen van onze inwoners verdedigen binnen de brandweerzone
  • Alert zijn voor jeugddelinquentie en drugsgebruik

3. Mobiliteit

3.    Mobiliteit

De inhaalbeweging die de voorbije legislatuur werd opgestart op vlak van verkeersveiligheid en mobiliteit moet versneld en uitgebreid worden.  Educatie, infrastructuur en handhaving zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden om respectvol met elkaar om te gaan in het verkeer.  Verkeersonveilige situaties moeten opgelost worden.

• Aanleg en onderhoud van voet- en fietspaden
  • Ontwikkelen van alternatieve, verkeersveilige routes, o.a. via de trage wegen
  • Realisatie dossier Bollenberg-Lubbeekstraat
  • Dossiers “Diestsesteen­weg – Staatsbaan” in Sint Bernard Lubbeek en “Tiense­steenweg” in Binkom aanpakken samen met de hogere overheid
  • Uitvoeren van het gemeentelijk mobiliteitsplan in samenwerking met de buurgemeenten met een lange termijn visie
  • Een coherent parkeerbeleid opstellen
  • Bijkomende maatregelen treffen om het zwaarvervoersplan verder te realiseren
  • Een stappenplan uitvoeren voor “fietsparkeren” aan de mobiliteitsknooppunten
  • Betere bereikbaarheid van de gemeentelijke site vanuit de verschillende deelgemeenten
  • Nieuwe initiatieven van gemeenschappelijk vervoer (bv. autodelen) helpen mogelijk maken
  • Dorpskernen inrichten op maat van de zwakke weggebruiker

4. Dorpskernen als gezellige ontmoetingsplaatsen

4.    Dorpskernen als gezellige ontmoetingsplaatsen

Onze dorpskernen hebben de mogelijkheid om uit te groeien tot gezellige ontmoetingsplaatsen.

Ruimte om te wonen, om te werken, om te ontspannen, … De essentie van het ruimtelijke beleid is het verzoenen van groei (en de veranderingen die daarmee gepaard gaan) met een gezonde leefomgeving. Belangrijke accenten voor de N-VA zijn het behoud van de open groene ruimte, het versterken van de woonkernen en het bieden van kansen om te ondernemen. Aandacht voor het erfgoed draagt bij tot het opwaarderen van de dorpskernen.

Kwaliteitsvol, betaalbaar en duurzaam wonen zijn de hoofdaccenten van een lokaal woonbeleid. Het gemeentebestuur voert hier een belangrijke regie. Als antwoord op de specifieke woonbehoeften van jonge gezinnen, eenpersoonsgezinnen en senioren wil de N-VA meer verscheidenheid in het woningbestand.

Een stevige lokale economie is de basis voor de welvaart en leefbaarheid van een gemeente. Ondernemers, zowel de winkelier om de hoek als de lokale KMO, zijn belangrijke actoren binnen de gemeenschap. Buurtwinkels en een levendige horeca verstevigen de dorpskernen.

Lubbeek heeft een kwalitatief toeristisch aanbod voor fietsers, wandelaars en ruiters.  We blijven dit onderhouden en promoten. Bovenlokale samenwerking in het Hageland zal versterkt worden.

• Realisatie van het sociaal woonproject Hazeput met een gemeentelijk toewijzingsreglement op maat van de lokale bevolking
  • Aantrekken en faciliteren van woonprojecten voor senioren
  • Inrichting van de site rond het gemeentehuis
  • Herinrichting van de dorpskern van Pellenberg
  • Parkeerfaciliteiten voor de fietsers creëren in de dorpskernen
  • Leegstand en verwaarlozing bestrijden
  • Ondergronds brengen van glasbollen
  • Aanmoedigen kleinhandel en horeca
  • Streekproducten promoten
  • Dorpskernen betrekken bij de toeristische uitbouw van de gemeente: fietsroutes en trage wegen laten kruisen
  • Parkeerplaatsen voor motorrijders en motorhomes voorzien
  • Uitbreiden van laadpalen voor elektrische fietsen
  • Strengere aanpak van het zwerfvuil

5. De gemeente als hechte gemeenschap

5.    De gemeente als hechte gemeenschap

De N-VA trekt de kaart van kwalitatief onderwijs, een kind- en seniorenvriendelijke leefwereld en actieve verenigingen. Ook een geoliede buurt- en wijkwerking versterkt de sociale cohesie. Het vrijwilligerswerk in de socioculturele verenigingen is hiervoor een onmisbare hefboom. Daarom moeten onze verenigingen financiële en logistieke ondersteuning krijgen op basis van transparante en objectieve criteria.

Sport is maatschappelijk goud. Sport bevordert de gezondheid, draagt bij aan individuele ontplooiing en is een maatschappelijk bindmiddel dat sociale integratie bevordert. Zonder vrijwilligers is er geen sportbeleving. Die inzet verdient ondersteuning. De aandacht moet hierbij zowel gaan naar competitieve sporten als naar recreatieve sporten.

• Bouw van de nieuwe school in Pellenberg
  • Investeren in de jeugdhuizen in Linden, Pellenberg, Binkom en Lubbeek
  • Afwerken van de renovatie van de sporthal
  • Behoud van de flankerende voor de vrije scholen
  • Stimuleren van betaalbare en flexibele kinderopvang
  • Steun voor wijk-, straat-, en volksfeesten
  • Uitbouwen van de bibliotheek tot culturele ontmoetingsplaats
  • Optimaal gebruik van de gemeentelijke infrastructuur door Lubbeekse inwoners en verenigingen
  • Inclusief beleid voor de noden van andersvaliden
  • Actief ondersteunen van de mantelzorg
  • Organiseren van dagopvang voor hulpbehoevende senioren
  • Doordachte en duurzame oplossing voor de toekomst van het kerkelijk patrimonium
  • Aanleg van kunstgrasvelden voor de jeugdploegen van de buitensporten
  • Ondernemersraad oprichten om proactief samen te werken met de representatieve vertegenwoordigers van de lokale ondernemers

6. Het groene Lubbeek

6.    HET GROENE LUBBEEK

Het landelijk karakter van Lubbeek kan enkel gewaarborgd worden door het besteden van voldoende aandacht aan de natuur, de leefomgeving en het nemen van voldoende duurzame maatregelen.

• De openbare ruimte natuurvriendelijk inrichten
  • Het opgestarte trage wegenplan verder uitvoeren, ook in samenwerking met de omliggende gemeenten
  • Verderzetten aanleg van speelpleintjes
  • Intergemeentelijke samenwerking voor een efficiënt bosbeheer in het Hageland