Bart Somers wil vrijwilligerskorps in Lubbeek in elke Vlaamse gemeente organiseren

Op 26 januari 2023

Vlaams minister Bart Somers (Open VLD) bezocht vandaag het vrijwilligerskorps van Lubbeek. Da's een groep mensen die ingezet kan worden bij rampen zoals een overstroming. De minister vindt het initiatief heel interessant en complimenteerde burgemeester Theo Francken (N-VA). Somers bekijkt nu of het initiatief kan uitgebreid worden naar andere gemeenten.

In 2022 richtte de gemeente Lubbeek een vrijwilligerskorps op. Die vrijwilligers kunnen opgeroepen worden bij crisissituaties in de gemeente. Als er wateroverlast is bijvoorbeeld, kunnen ze helpen bij het vullen van zandzakken of het evacueren van inwoners. Ze worden daarvoor ook opgeleid door de brandweer, het Rode Kruis en de politie. In de kerstperiode werd het team al eens ingezet om water uit te delen aan gezinnen die zonder water zaten.

Minister Bart Somers is enthousiast over het Lubbeekse vrijwilligerskorps. "Dit had ik zelf willen uitvinden", zegt hij. "Veel mensen willen iets doen voor de samenleving, en het is goed dat er ook echt een team klaarstaat voor in het geval er iets gebeurt. Elke gemeente kan dat invullen volgens haar eigen noden. Zo kunnen vrijwilligers ook ingezet worden bij grote evenementen of om te gaan wandelen met senioren."

Uitbreiden naar andere gemeenten

De minister gaat nu andere gemeenten stimuleren om er ook mee te beginnen en hij wil het ook in zijn eigen Mechelen. "We zullen zien of andere burgemeesters gaan volgen", reageert Theo Francken, burgemeester van Lubbeek. "De minister kan dat niet opleggen aan de gemeenten, maar hij kan er wel reclame voor maken. En iedereen is ook welkom om te komen kijken hoe wij dat hier aanpakken."

Op dit moment bestaat het team uit 35 vrijwilligers tussen 18 en 25 jaar. Maar de gemeente wil het korps uitbreiden en gaat een nieuwe oproep lanceren voor vrijwilligers ouder dan 25. Greet en Luc zijn kandidaat: "Wij zijn gepensioneerd en we willen iets doen voor de gemeenschap. En we hebben levenservaring omdat we al wat ouder zijn. Mensen begeleiden die na een ramp opgevangen moeten worden in een opvangcentrum, dat is iets wat we graag zouden doen."

Lieselot is al lid van het vrijwilligerskorps. "De opleidingen zijn vrij zwaar, maar het is interessant", vertelt ze. "Volgens mij is het 't moeilijkste om psycho-sociale hulp te bieden aan mensen. Maar ik heb me kandidaat gesteld omdat ik de problemen zag tijdens de coronaperiode. Ik wou toen ook helpen, maar wist niet hoe. Als lid van het vrijwilligerskorps ga ik echt dingen kunnen doen."