Verkeersveiligheid topprioriteit gemeentebestuur

Op 11 september 2013

We doen dit erg doordacht. Niet ‘flitsen om te flitsen’ maar wel gericht controleren op specifieke knelpunten en tijdens de drukke momenten. Zo werd er dit jaar (1/1/2013 tem 31/08/2013) gedurende 60u54min geflitst. Er werden 19.738 voertuigen op onze Lubbeekse wegen gecontroleerd. 766 onmiddellijke inningen waren het gevolg van deze gerichte acties. 8 mensen moesten hun rijbewijs onmiddellijk afgeven.

Deze volgehouden inspanningen moeten er toe leiden dat het aantal hardrijders daalt. Omdat de Lubbekenaren recht hebben op duidelijke informatie en omdat ‘transparantie’ voor ons gemeentebestuur meer is dan een leuk modewoord, zullen we vanaf heden de maandelijkse resultaten van de flitscontroles online zetten op de gemeentelijke webstek www.lubbeek.be.

De komende maanden zullen we deze inspanningen volhouden en verder uitbreiden. De afschaffing van de voorrang van rechts, die de gemeente Lubbeek per 1 september 2013 op een aantal van haar hoofdwegen doorvoerde mag geenszins leiden tot een verhoging van de snelheid op deze wegen. De politie zal na de opheffing van de ‘voorrang van rechts’ het aantal snelheidscontroles opvoeren op deze wegen. De naleving van de snelheidsbeperkingen op deze wegen is en blijft een prioritaire factor om de verkeersveiligheid te verhogen.

Theo Francken

Burgemeester van Lubbeek