Theo en Bruno politicus 2008, Peter Reekmans uitgeschakeld door valsspelerij

Op 6 januari 2009

Net als de voorbij jaren gaat de redactie van de website Onze Internetkrant op zoek naar de populairste politicus van 2008 in het arrondissement Leuven. Vorig jaar was Guido Langendries, burgemeester van Boutersem (SP.A), nog laureaat, maar dit jaar haalde hij het niet tot de voorselectie met genomineerden.

Bruno Eulaerts, burgemeester van Tervuren en Theo Francken uit Lubbeek deden dat wel. In de voorlopige tussenstand is er nauwelijks een stem verschil tussen hen. Francken voert de lijst aan met 263stemmen, Eulaerts volgt met 262stemmen.

Opvallend is dat Francken geen politiek mandaat bekleedt. Hij is wel actief als provinciaal N-VA-voorzitter en werkt in het Vlaams parlement voor zijn partij.

Gedeputeerde Julien Dekeyser (Open VLD) uit Boortmeerbeek is derde op geruime afstand. Marcel Logist, de burgemeester van Tienen (SP.A) sluit de lijst af.

Peter Reekmans, de sterke man van LDD in Glabbeek, stond na de eerste telling nog op een tweede plaats, maar is inmiddels sterk teruggevallen. Meer zelfs, na de eerste telling had hij zelfs meer stemmen dan na de tweede. Hij is het slachtoffer van heel wat ongeldige stemmen. De redactie telt immers alleen de stemmen van mensen die zich registreerden op de website en houdt geen rekening met stemmen afkomstig van hetzelfde e-mailadres. Dat zijn kansen voor de eindoverwinning geslonken zijn, betreurt hij, maar meer ook niet. 'De verkiezing is leuk, maar op 7juni heb ik de stemmen meer nodig dan nu. Ik stel overigens vast dat er alleen lokale politici genomineerd zijn. Waar zijn Patricia Ceysens, Rik Daems en Frank Vandenbroucke? Voor mij geeft deze poll aan dat de Wetstraat verder dan ooit staat van de dorpstraat.'