T(r)oeven in rustig groen? Stop de verstedelijking van Linden

Op 11 juli 2008

Handen af van laatste open ruimte te Linden-centrum

Het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van de gemeente Lubbeek (GRSL) is eindelijk voorlopig vastgesteld. Het werd gepresenteerd op een open inwonersvergadering op 23 juni jl. Groot was onze verbazing toen we de plannen van het gemeentebestuur vernamen m.b.t. Linden-centrum. Volgende zaken klagen we aan:

1/ De verkaveling van het laatste stuk open ruimte in Linden-centrum.

Concreet gaat het om een gebied van 1,2 ha tussen de Nachtegalenstraat en de Kerkdreef waar momenteel een sport- en speelterrein gelegen is (o.a. het voetbalterrein van VK Linden naast de Lindense Sint-Kwintenkerk). De gemeente wil dit nu verkavelen mits er aan een aantal randvoorwaarden voldaan is. Rekening houdend met het uiterst waardevolle dorpzicht, het al sterk verstedelijkte karakter van Linden-centrum en de relatief beperkte woonbehoefte te Linden[1], vraagt de N-VA de (ruimtelijk planningsgewijze) omvorming van dit gebied van bouwzone naar een bouwvrije recreatiezone opdat het ook in de toekomst gevrijwaard blijft van bebouwing. Aangezien de gemeente zelf eigenaar is van deze gronden hoeft er voor deze omvorming zelfs geen euro schadevergoeding (planschade) betaald te worden.

2/ De opname van Linden in het regionaalstedelijk gebied Leuven.

Het afbakeningsproces van het regionaalstedelijk gebied Leuven is nog steeds niet afgerond en net daarom blijft er onduidelijkheid bestaan over de positie van Linden in dit verhaal. Valt het binnen of buiten deze afbakening? Voor de N-VA is het alvast duidelijk, wij willen dat de woonkern van Linden tot het buitengebied blijft behoren. De ontwikkeling van deze kern is immers gericht op het opvangen van de lokale behoeften. Wij zijn géén vragende partij om Linden op te nemen in het stedelijk gebied Leuven aangezien dit nog meer bebouwing (woningen en bedrijven) met zich mee kan brengen, terwijl het landelijke karakter van Linden net één van haar grootste troeven is.

3/ De intentie om de Gemeentestraat als centrumstraat te ontwikkelen.

In het GRSL lezen we op blz. 184 dat er momenteel geen echte centrumstraat aanwezig is in Linden en dat de gemeente het centrum van Linden terug wenst op te waarderen door de Gemeentestraat als centrumstraat te ontwikkelen. Dit zal ze doen door functiewijzigingen in gebouwen, door ruimere bouwmogelijkheden op het gelijkvloerse toe te staan, door de bouwhoogte te verhogen tot 2 bouwlagen met een bewoonbare dakverdieping en door het openbare domein op te waarderen via een herinrichting van de Gemeentestraat tot een dreef. De N-VA is in se niet tegen dit voorstel maar heeft heel wat vragen bij de haalbaarheid en de eventuele gevolgen (lange werken, sluipverkeer, parkeer- en doorstromingsproblemen,…) van deze plannen.

Tot 25 augustus 2008 loopt het openbaar onderzoek en kunnen er dus bezwaarschriften ingediend worden tegen dit structuurplan. N-VA Lubbeek zal niet nalaten om zoveel mogelijk Lindenaren grondig te informeren over de plannen van de gemeente, hen bewust te maken van de sluipende verstedelijking en hen duidelijk te maken hoe er best bezwaar aangetekend wordt.

[1] In het GRSL lezen we op blz. 108 dat de woonbehoefte in de gemeente Lubbeek in de periode 2007-2012 geschat wordt op 100 extra woningen terwijl er in dezelfde periode 183 onbebouwde percelen onmiddellijk beschikbaar zijn.