School zonder stookolie

Op 30 januari 2010

Eén dag nadat de ouders hun ongenoegen uitten en bijzonder kwaad werden in verband met de klassen van de gemeenteschool in Binkom die niet verwarmd werden is het probleem (voorlopig) van de baan. Volgens Gilberte Muls (Open VLD), schepen van Onderwijs, vergat de verantwoordelijke voor de brandstofvoorraad de inhoud van de tank te meten en dus viel men zonder vuur. Binnen het uur werd er opnieuw stookolie geleverd en draaide de verwarming weer op volle vermogen, aldus de schepen.

Ouders van kleuters van de tweede klas, in de leeftijd van 2.5 tot vijf jaar, zijn niet te spreken over de gang van zaken. 'Dat is zeker al de vierde keer dit schooljaar dat de kinderen in de kou zitten. Wat de reden ook mag zijn, we tolereren dat niet langer', klinkt het in koor aan de schooluitgang.

Ook de leerkrachten, die hun naam niet in de krant willen, hebben het moeilijk en spreken dezelfde taal, een taal van onmacht. 'Het is zeker niet gezellig wanneer we hier 'smorgens aankomen in koude klassen. Omdat veel ouders hun lessen hebben geleerd pakken ze de kinderen voldoende warm in', klinkt het met één stem.

'Al de tweede keer dit jaar', zucht directrice Karin Bunckens. 'We vragen al jaren om het schoolgebouw aan te passen aan de moderne noden.'

Voorlopig werden die werken nog niet uitgevoerd, en dus moeten ze in de basisschool roeien met de riemen die ze hebben. 'De stookolie vliegt hier - haast letterlijk - de ramen en deuren uit', zegt directrice Bunckens. 'De kleuterblok is een oud pand, met enkele beglazing. Gevolg: we hebben liters stookolie nodig. En dan gebeurt het wel eens dat die plots - veel vroeger dan voorzien - op blijkt. Dat was deze week het geval.'

De gevolgen lieten zich raden. Bij deze vrieskou daalde de temperatuur meteen onder het vriespunt en moesten de kleutertjes uitwijken naar andere lokalen. 'Gelukkig hebben we een grote refter, en ook in de bibliotheek is er nog plaats. De lessen gaan dus gewoon verder, maar plezierig is anders.'

De directrice drong er bij het gemeentebestuur al verschillende keren op aan om de oude gebouwen te renoveren. 'De plannen zijn intussen getekend, maar het is nog wachten op de uitvoering. Hopelijk volgt die snel.'

Voor de ouders van de kleutertjes is de maat vol. Volgens hen is het niet de tweede, maar de vierde keer dat de kleuterklassen het zonder verwarming moesten stellen. Bovendien vinden ze het niet kunnen dat de school de kinderen bijbrengt dat ze spaarzaam moeten omspringen met energie, maar de stookolie zelf - bij wijze van spreken - door ramen en deuren naar buiten gooien.

Ook Theo Francken, voorzitter van N-VA Lubbeek, mengt zich in het debat. 'Dit dossier sleept al jaren aan. Nu is er al voor de zoveelste keer geen verwarming in de kleuterlokalen. Hoe lang nog? Er werd intussen afgesproken dat alle ouders naar de gemeente bellen om te protesten.'