Riobra blokkeert heraanleg Dorpsstraat

Op 12 juni 2012

Dat de Dorpsstraat in het centrum van Lubbeek heringericht moet worden, staat al lang vast. De straat, waarin onder meer een school ligt, is te smal en onveilig. Heikel punt bij de heraanleg is dat er eerst nieuwe riolering moet worden gelegd door Aquafin - dat in opdracht van de Vlaamse regering werkt. En daar knelt net het schoentje. Aquafin wacht immers al enige tijd op een voorontwerp van netbeheerder Riobra. Dat blijkt uit het antwoord op een parlementaire vraag van N-VA lijsttrekker Theo Francken. "Vlaanderen wacht al sinds 2006 op een aangepast voorontwerp voor de Dorpsstraat", zegt Francken. "In dat jaar formuleerde de ambtelijke commissie van Vlaanderen een aantal opmerkingen bij een voorontwerp van Riobra voor de Dorpsstraat. Dat voorontwerp moest dus wat aangepast worden, om dan opnieuw ingediend te worden. Maar dat is dus nog niet gebeurd. Het is onvoorstelbaar dat dit dringende dossier al zes jaar stil ligt, omdat enkele kleine aanpassingen maar niet kunnen worden doorgevoerd. De gemeente moet hier dringend iets aan doen." "Wij zijn al jaren vragende partij om de Dorpsstraat aan te pakken", zegt burgemeester Freddy Vranckx (Open Vld). "Maar zoals blijkt uit het parlementaire antwoord: het is aan Riobra om dat voorontwerp aan te passen, niet aan de gemeente. Hoe sneller de Dorpsstraat aangepakt wordt, hoe beter. Maar wij kunnen op dit moment niets doen."