Onveiligheid aan wegenwerken

Op 25 november 2009

De huidige werken aan de N2, ook bekend als de Staatsbaan, in Lubbeek gaan volgens Theo Francken (N-VA) gepaard met onveilige signalisatie. "Ik heb verscheidene klachten binnengekregen", zegt Francken, die zelf ook klacht indiende bij de dienst Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant. "Een groot deel van de signalisatieborden ligt geregeld tegen de grond. Ook de signalisatielampen branden niet allemaal. De toestand aan de werf is eigenlijk schandalig."

Bij Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant wordt erkend dat er enkele problemen geweest zijn. "Vrijdag zijn we met een heel brede machine aan het werk geweest. Daarbij zijn de signalisatieborden niet teruggeplaatst, waardoor bestuurders moesten zigzaggen. Dat is ondertussen rechtgezet," zegt Anton Decoster van Wegen en Verkeer, die ook de automobilisten op hun verantwoordelijkheid wijst. "Op de plaats van de werken is de maximumsnelheid teruggebracht tot vijftig kilometer per uur. We merken dat die limiet vaak overschreden wordt. Daarmee zorgen bestuurders zelf voor een gevaarlijke situatie, waarmee ze zowel de arbeiders als het verkeer in gevaar brengen."

Volgende week wordt op de Staatsbaan begonnen met het asfalteren. Daarna volgt een periode van 28 dagen waarin het asfalt moet drogen, waarna de weg eind december opnieuw normaal gebruikt kan worden.