N-VA Lubbeek wil fietsvriendelijke gemeente

Op 8 augustus 2011

Uit een onderzoek naar het comfort van fietspaden dat Vlaams minister van Mobiliteit liet uitvoeren, blijkt dat de gemeente Lubbeek niet goed scoort, nl. 3,1/10.  De gemeente Lubbeek is zwaar gebuisd.  N-VA-voorzitter Davy Suffeleers: “Dit konden we verwachten, reeds jarenlang is er in onze gemeente gewoonweg geen  fietspadenbeleid.  Het huidige gemeentebestuur aangevuld met Groen! belooft veel, maar krijgt niets uitgevoerd.”   Er is dringend een nieuw positief beleid nodig dat werk maakt van degelijke fietspaden.

Tweeledig probleem

De afgelopen jaren is er in Lubbeek geen fietspadenbeleid geweest.  Op de Bollenberg en de Lubbeekstraat worden er al jaren fietspaden beloofd, dit was zelfs één van de belangrijke punten na de politieke impasse van vorig jaar om het bestuur weer op gang te krijgen, maar een duidelijk initiatief is ver zoek.  Van enige herstelwerken of zelfs onderhoud aan bestaande fietspaden is er evenmin sprake, deze zijn volledig begroeid en liggen er zeer slecht bij.  “Binnenkort opent Lubbeek zijn eerste Bloso-mountainbike-route.  De Boutersemstraat in Binkom zou perfect in de route kunnen opgenomen worden, zo slecht ligt het fietspad erbij,” zegt de voorzitter nog.

“Een nieuwe lente, een nieuw fietspadenbeleid”

N-VA Lubbeek vindt het lovenswaardig dat de gemeente meedeed aan dit onderzoek, ook al was het resultaat op voorhand, zonder dit onderzoek, ook al geweten.  Toch twijfelt de N-VA eraan dat deze studie het beleid in Lubbeek zal beïnvloeden.  N-VA Lubbeek doet daarom een oproep aan het bestuur  om dit dossier nu eindelijk eens aan te pakken, geen loze beloften door het gemeentebestuur en Groen!, maar echte daden of zoals de N-VA altijd zegt:

Denken, durven, doen!!