N-VA Lubbeek haalt slag thuis: Lindense Kasteelhoeve beschermd!

Op 23 december 2009

De Lindense Kasteelhoeve is al jaren een schandvlek in het beschermde Lindense dorpsgezicht. Door de ernstige verwaarlozing vanwege de eigenaar dreigt de hoeve volledig in te storten. N-VA Lubbeek voert al jaren een verbeten strijd voor het behoud van dit prachtig stukje erfgoed. Zo diende Theo Francken als particulier een beschermingsaanvraag in om deze hoeve te klasseren als monument. Wij zijn dan ook erg verheugd met de bescherming van de hoeve door Vlaams minister Geert Bourgeois!

Door deze bescherming komen er extra subsidiekanalen (o.a. een restauratiepremie van 40%) vrij om over te gaan tot de restauratie. Kortom, nu deze bescherming een feit is, heeft de eigenaar geen enkele reden meer om te wachten met de dringende restauratie.

N-VA Lubbeek is fier en blij met deze stap, maar weet dat we er nog lang niet zijn. Wij vragen een dringend overleg tussen de mensen van het Agentschap Ruimte & Erfgoed, afdeling Vlaams-Brabant, de gemeente en de eigenaar om een oplossing te vinden. Desnoods moet de gemeente de Kasteelhoeve maar overnemen via een erfpachtovereenkomst en het zelf in orde brengen. Zo komt er misschien eindelijk ook moderne vergaderinfrastructuur voor het bruisende Lindense verenigingsleven en vangt ons gemeentebestuur twee vliegen in één klap.

Dit dossier toont in onze ogen aan dat je als oppositiepartij ook resultaten kan boeken, in plaats van altijd te mekkeren en zeuren over ‘hoe slecht het wel gaat in Lubbeek.’ Om het met de wijze woorden van Frank Vandenbroucke te zeggen: ‘voor ons geen praat, maar resultaat.’