Lubbeek: Het Charleroi van Vlaanderen

Op 5 maart 2010

N-VA roept op tot massaal burgerprotest

Volgende week dinsdag om 14u wordt Vlaams Vice-minister-president en Minister van Binnenlands Bestuur, Geert Bourgeois in het Vlaams Parlement door 2 parlementsleden ondervraagd over de totale onbestuurbaarheid van Lubbeek. Het feit dat er geen begroting is, noch voorlopige 12den werden goedgekeurd is immers nooit eerder vertoond in Vlaanderen. Of hoe kleinzielige gemeentepolitiek plots een probleem van nationaal belang lijkt te worden.

Concreet betekent de huidige financiële drooglegging dat enkel de lonen van het gemeentepersoneel doorbetaald blijven. Voor de rest mogen er géén uitgaven gedaan worden. Zo kan geen enkele factuur betaald worden, met alle soorten van verwijlinteresten tot gevolg. Zo kunnen de dringende herstellingswerken aan de Lubbeekse wegen (na de strenge en bijgevolg zoutrijke winter) niet uitgevoegd worden. De putten en kuilen zijn immers levensgevaarlijk, de kans op ongelukken is onverantwoord groot. Kortom, toestanden die men eerder in Charleroi zou verwachten, dan in het pittoreske Lubbeek.

De verantwoordelijkheidszin van meerderheid én oppositie is ver te zoeken, de inwoners zijn de dupe van deze kinderachtige politieke spelletjes.  Wij roepen alle inwoners dan ook op te protesteren tegen deze schandalige gang van zaken. Dit kan door te bellen naar het gemeentehuis (T. 016/ 47 97 00), door een protestmail te sturen naar alle gemeenteraadsleden via de gemeentesecretaris info [at] lubbeek.be (model e-mail zie onder) of door aanwezig te zijn op de gemeenteraadszitting van 17 maart a.s.

Voor de N-VA is het duidelijk. De gouverneur moet zo snel mogelijk een officiële bemiddelingsopdracht op zich nemen en zijn consultaties verder zetten met als doel het op poten zetten van een nieuwe meerderheid. De N-VA eist dat, indien er tegen de gemeenteraad van volgende week woensdag geen nieuwe meerderheid gevonden is, het voltallige college van burgemeester en schepenen zijn ontslag indient, zodat er een alternatieve meerderheid kan worden voorgedragen.

De N-VA hoopt dat dit wanbestuur genadeloos afgestraft wordt bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen, want wat er in Lubbeek gebeurt tart werkelijk alle verbeelding.