Lubbeek, het Charleroi van Vlaanderen

Op 8 maart 2010

De gemeente Lubbeek zit financieel vast. Aanleiding is het verwerpen van de voorlopige kredieten op de gemeenteraad. Oppositiepartij N-VA heeft Lubbeek uitgeroepen tot het Charleroi van Vlaanderen. "Ik roep iedereen op om te stoppen met de politieke spelletjes, zowel de meerderheid als de oppositie", zegt Theo Francken (N-VA).

Lubbeek moet het nog steeds zonder begroting stellen. Om toch een voorlopige werking te garanderen wordt er gewerkt met voorlopige kredieten, die maand per maand goedgekeurd worden.

LDD

Sinds schepen Hilke Verheyden vorig jaar meerderheidspartij Open Vld inruilde voor de oppositie bij LDD speelde het gemeentebestuur zijn meerderheid kwijt. Hierdoor kan de gemeente geen geld meer uitgeven, met onbestuurbaarheid tot gevolg.

"De inwoners dreigen hiervan de dupe te worden", meent Theo Francken van N-VA, die zowel meerderheid als oppositie oproept om te stoppen met de politieke spelletjes.

"Wij roepen de inwoners op om te protesteren tegen deze schandalige gang van zaken. Daarnaast hopen we dat de provinciegouverneur een bemiddelingsopdracht op zich neemt en een nieuwe meerderheid op poten probeert te zetten, want Lubbeek dreigt het Charleroi van Vlaanderen te worden."

Provinciebestuur

Burgemeester Vranckx zegt aan een oplossing voor het probleem te werken.

"Er vindt overleg plaats met zowel Binnenlandse Aangelegenheden als het provinciebestuur", stelt hij.

Of dat moet leiden tot een nieuwe meerderheidsformule waarmee het gemeentebestuur kan verdergaan tot de gemeenteraadsverkiezingen van 2012, wil Vranckx nog niet bevestigen. "We werken aan een oplossing om Lubbeek bestuurbaar te houden. De meerderheid is sinds het overlopen van schepen Verheyden de minderheid geworden. Het is de bedoeling dat we met het bestuur opnieuw een meerderheid kunnen vormen."

Extra gemeenteraad

Op 17 maart staat alvast een extra gemeenteraad op het programma waarin opnieuw over de financiën gestemd zal worden. Die moeten immers goedgekeurd worden, want anders kan het personeel niet betaald worden en kunnen de dringende herstellingswerken aan de Lubbeekse wegen niet plaatsvinden.