Leeftijd voor GAS-boetes niet omlaag in Lubbeek, wel nieuw GAS-reglement

Op 5 november 2013

Vanaf 1 januari 2014 gaat de nieuwe federale Wet op de Gemeentelijke Administratieve Sancties van kracht. Door de nieuwe wet kan elke gemeente beslissen om het GAS-reglement van toepassing te maken op jongeren vanaf 14 jaar. “Maar in Lubbeek werd nog nooit een inbreuk vanwege een minderjarige tussen 16 en 18 jaar vastgesteld”, weet Francken. “Een verlaging van de leeftijd van 16 naar 14 jaar is dus absoluut niet aan de orde.”

“De provincie komt binnenkort met een ‘modelreglement’ voor GAS, naar aanleiding hiervan zullen we onze huidige GAS-reglementen opfrissen en integreren.” aldus burgemeester Francken. “Ik heb alvast een voorkeur voor een overkoepelend GAS-reglement zodat de sanctioneerbare feiten in naburige gemeenten dezelfde zijn. De nieuwe wet laat toe om een identiek reglement voor meerdere politiezones aan te nemen. Van die kans moeten we gebruik maken om een zo coherent mogelijk GAS-beleid te voeren.”

De huidige GAS-reglementen van de gemeente Lubbeek kunnen opgevraagd worden. “Het nieuwe GAS-reglement dat vanaf 2014 geldt, zal online beschikbaar zijn”, belooft burgemeester Theo Francken.

33 GAS-inbreuken in Lubbeek

Sinds 2007 werden er 33 inbreuken op het GAS-reglement vastgesteld in de gemeente Lubbeek. “Het gaat vooral om gevallen van sluikstorten, loslopende en bijtende honden en nachtlawaai”, weet burgemeester Francken.

In de gemeente Lubbeek werden in 2010, 2011 en 2012 telkens zes inbreuken op het GAS-reglement behandeld. Het gaat vooral om gevallen van sluikstorten (5) en loslopende honden (6) maar ook om geluidsoverlast (2), bijtende honden (2) en het verbranden van afval (3).

In het piekjaar 2009 werden 12 overlastdossiers behandeld. De politie stelde vooral nachtlawaai (4) en sluikstorten (3) vast. Andere inbreuken hadden te maken met loslopende honden (2), wildplassen (1), het verbranden van afval (1) en het bevuilen van de openbare ruimte (1). In 2008 en 2007 werd zo goed als geen overlast waargenomen. Er werden op twee jaar tijd in totaal drie inbreuken vastgesteld. Een voor nachtlawaai en twee voor het beschadigen van roerende goederen.

“Veel jongerenorganiaties vrezen voor de ‘ver-GAS-sing’ van onze samenleving. Wel, in Lubbeek is deze vrees alvast onterecht. Onze diensten maken geen overmatig gebruik van de GAS-boetes. Voor minderjarigen is het zelfs nog nooit gebruikt. In het nieuwe reglement laten we de groep 14-16-jaren dan ook gerust. Wel zullen we een GAS-boete opleggen voor het kwaadwillig vernielen en kappen van bomen. In onze residentiële gemeente is daaraan veel meer nood.” besluit burgemeester Francken (N-VA).