Containerklassen

Op 26 februari 2003

De Nieuw-Vlaamse Alliantie Lubbeek eist én biedt een oplossing voor de containerklassen van de gemeentelijke basisschool te Pellenberg

Vanuit N-VA nationaal is er vandaag een persmededeling vertrokken onder de titel: ‘De N-VA wil zowel het dossier van de containerklassen als dat van de wachtlijsten bij de DIGO op de politieke agenda!’ In deze persmededeling wordt dringend aandacht gevraagd voor de soms schrijnende en pedagogisch onverantwoorde toestanden in containerklassen en voor de ellenlange wachtlijsten bij de DIGO (Dienst Infrastructuur Gesubsidieerd Onderwijs).

De N-VA Lubbeek grijpt dit aan om het dossier van de containerklassen van de gemeentelijke basisschool te Pellenberg terug op tafel te leggen. Dit is tevens hét aandachtspunt in de maarteditie van ons afdelingsblad ‘Den Ommekeer’.

Sinds een zestal jaar staan er 2 containerklassen goed weggeborgen achter de sporthal te Pellenberg. De N-VA Lubbeek heeft twee grote bezwaren tegen dergelijke praktijken. Ten eerste zijn de containerklassen een slechte pedagogische schoolomgeving voor kinderen in de groei en de bloei van hun leven. Zo gebeurt het soms dat de kinderen in de zomer buiten les moeten volgen omdat het binnen te warm is en qua akoestiek is het ook een ramp. Ten tweede kosten ze de gemeente tonnen geld (ongeveer 1 miljoen Bef per containerklas per jaar). Het hoeft dan ook geen verder betoog dat deze containerklassen een doorn in het oog van de directie, het oudercomité, de ouders, de oppositie én zelfs de meerderheid zijn (cfr. Verslag GR 29/05/02 waar de VLD het zelf heeft over ‘BARAKKEN’). Toch wordt er niets aan gedaan. Meer nog, er bestaan zelfs geen plannen om er iets aan te doen. Bij de DIGO heeft men immers geen weet van bouwplannen of andere infrastructurele aanpassingsplannen voor de komende 3 - 4 jaar.

Het spijtige van de zaak is dat er een oplossing voor handen is. In het gebouw waar nu jeugdhuis ‘de Cluster’ huist, kan, mits de nodige aanpassingswerken en afspraken met de jongeren van het jeugdhuis, perfect de kleuterafdeling van de school ondergebracht worden! Enkele jaren geleden was dat het plan dat voorlag bij de gemeente, er werd zelfs een architect aangesproken om de kostprijs te schatten. Die bedroeg toen om en bij de 5 miljoen Bef. Een kort rekensommetje leert ons echter dat meer dan het dubbel van dit bedrag reeds ‘vergooid’ is aan huurgeld voor de containers! Van slecht beleid gesproken!

Na het dossier van de gemeentelijke basisschool te Linden, waar de coalitie de, in onze ogen, onhaalbare oplossing van een nieuwbouw in 2005 naar voren schuift, is dit voor de N-VA Lubbeek opnieuw een voorbeeld van de slechte beleidsaanpak van het dossier van het gemeentelijk onderwijs te Lubbeek. Wij eisen dan ook dat er dringend een ‘lange termijn oplossing’ komt.