• Lubbeek
N-VA Lubbeek

Bestuur moet kleine wegen open maken

Op 4 april 2013

Na klachten van een inwoner uit Nieuwrode-Holsbeek, worden verschillende gemeentebesturen in het Hageland verplicht een groot aantal voetwegen opnieuw te openen. Dat is het geval in Tielt-Winge , Boutersem en Lubbeek . Niet zo'n eenvoudige klus want een aantal van deze wegen worden al jaren niet meer gebruikt en zijn inmiddels vaak bebouwd met schuurtjes, carports of tuinhuisjes.

‘In Lubbeek gaat het in totaal over 70 voet- en kerkwegels die we op termijn opnieuw moeten toegankelijk maken', stelt schepen van Milieu Gilberte Muls (Lubbeek Leeft). ‘Vaak zijn het wegeltjes tussen woonkernen waar wandelaars en fietsers veilig zijn.'

Door een eerdere uitspraak van de rechtbank in Leuven is het gemeentebestuur verplicht tegen 1 juni minstens drie van deze wegeltjes te heropenen. ‘Het gaat over voetwegen in de buurt van de watertoren en Steenveld-Steyveld in Linden', aldus Muls. ‘Als we de drie wegen niet tegen die tijd heropenen, dan krijgen we een boete van 50 euro per dag vertraging. Dat kan dus aardig oplopen.'

Het schepencollege hekelt het voormalige bestuur. ‘De rechtbank sprak zich al een hele tijd geleden uit maar het toenmalige college wachtte af en zadelt ons nu op met een pak dure problemen', klinkt het.

Over de problemen rond de heropening van voetwegen lopen nog verschillende rechtsprocedures. Het college stelde de vzw Trage Wegen aan om een inventaris te maken van de wegen die v oor heropening in aanmerking komen. ‘Aan de hand van die gegevens zullen we nu een prioriteitenlijst opstellen en deze stuk voor stuk in orde brengen', aldus burgemeester Theo Francken (N-VA).

Schepenen Gilberte Muls, Paul Duerinckx (CD&V) en burgemeester Theo Francken trokken samen met de verantwoordelijken van de Technische Dienst en de Dienst Huisvesting, de wandelschoenen aan en verkenden voetweg 32 die geruimd werd.

‘Ook in Binkom zijn er voetwegen die heropend zullen worden. Zo is er voetweg 60 tussen de Schoolstraat en Meenselstraat in de buurt van de Sint-Rochuskapel. De weg is verdwenen, de heropening wordt tegengehouden door een drietal grondeigenaars . Tegen de zomer wordt de uitspraak verwacht ', besluit Muls.