Lubbeekse gemeenteraad lanceert digitaal platform

Op 25 januari 2017

De gemeenteraad wordt gemoderniseerd.  In uitvoering van de beleidsnota ‘Lubbeek terug op de sporen’ wordt de modernisering en digitalisering binnen de gemeente verder gezet.

Voor aanvang van de gemeenteraad werd ‘Meeting.mobile’ voorgesteld. Dit platform laat toe dat alle agendapunten, verslagen en bijlages digitaal raadpleegbaar zijn. Op deze manier tracht het Lubbeeks gemeentebestuur niet alleen de efficiëntie, maar ook de transparantie te verhogen.

Schepen Davy Suffeleers, bevoegd voor ICT: “Aan het begin van deze legislatuur stopten we al met het automatisch afdrukken en met de post bedelen van dossiers, deze werden voortaan via een intranet ter beschikking gesteld. Toch was het vaak moeilijk om snel iets terug te vinden in deze meestal lijvige dossiers. Nu gaan we een stap verder.  Alle agendapunten en hun respectievelijke bijlages kunnen nu individueel en sneller opgezocht worden. Ook kunnen de raadsleden reeds op voorhand commentaar en opmerkingen toevoegen zodat, indien nodig, er nog bijkomende details kunnen worden toegevoegd.”

Binnen het platform is er ook aan de veiligheid gedacht. Zo wordt er o.a. gebruik gemaakt van systemen die vergelijkbaar zijn met de geldende normen voor het gebruik van PC of mobile banking.